• by: DIABLOG
  • March 12th, 2021
  • Category: LERAAR
LERAAR IN DE KIJKER

Als oud-leerling beleeft Bert Michiels al 40 jaar het wel en wee van onze school. In de studierichting Wetenschappen-Wiskunde kon hij in de optie Biotechnieken zijn interesse voor de natuur combineren met heel veel kennis en wijsheid van de leraren. De passie en openheid waarmee ze les gaven sloeg over op Bert.

Aarschot mocht dan wel de plaats zijn waar hij woonde en les volgde, zijn roots liggen in Gruitrode waar hij zich elk weekend kon uitleven bij een boer en in de weidse natuur. Zo werd hij ook perfect tweetalig: wanneer Bert Limburgs ‘kalt’, wordt hij een ander mens! (glimburger)

Zijn carrière?
Na zijn studies Landbouw, legerdienst en een aantal jaren gewerkt te hebben in de groenteveiling in Sint-Katelijne-Waver, kwam hij in 1988 in het onderwijs terecht als leerkracht tuinbouw. Een ietwat opportunistische keuze destijds noemt hij het nu: lesgeven zou hij immers kunnen combineren met studies tuinarchitectuur in Wageningen (Nederland). De school, en vooral het lesgeven bevielen Bert echter zozeer dat hij resoluut koos voor het onderwijs als hoofdberoep.

In de richting biotechnische wetenschappen kreeg hij later de kans les te geven in alle leerjaren. Dit gaf hem de mogelijkheid de leerlingen vijf tot zes jaar te kunnen opvolgen en een band te scheppen met de leerlingen die dikwijls nog jaren standhield. Een uitzonderlijk aangename situatie voor hemzelf en hopelijk ook voor de leerlingen. Hij kon de cursussen volledig naar zijn hand zetten. Zowel hij als zijn leerlingen waren terug te vinden in Natuurpunt, op een boerderij, bij de bierbrouwers, … allemaal mensen die de natuur, de landbouw, de bosbouw, de gewassen, de voedselproductie enz. willen begrijpen en beheren. Een speciaal publiek dat ietsje anders in het leven staat, zegt Bert zelf!

Zijn overtuiging?
Zijn unieke situatie maakt dat Bert zijn leerlingen, na zoveel uren samen hun passie beleven, door en door kent na jaren samenzijn. Die wederzijdse interesse gaat verder dan de leerstof. Bert heeft zoveel nieuwe leerlingen zien openbloeien, zien tot rust komen als ze eenmaal in onze school zaten: de overstap naar biotechniek betekent voor velen een verademing.

Biotechnische Wetenschappen is een STEM-richting. Bert betreurt het dat onze school moet meestappen in de PR-hysterie rond STEM. “Onze school heeft geen STEM nodig, we zijn helemaal STEM”, zegt Bert. Als je écht wetenschappelijk werkt, combineer je sowieso S–T–E-M en werk je vanuit kennis en nieuwsgierigheid naar een onderzoek/onderzoeksvraag. Tijdens de labo’s wordt de eerder opgedane kennis toegepast om technieken aan te leren en in te oefenen, een voorwaarde om gedegen onderzoek te kunnen uitvoeren. Dan experimenteer je, niet door een recept te volgen, maar door vanuit je kennis via een hypothese te komen tot een bevestiging van de onderzoeksvraag, of net niet….

STEM is geen spelletje dat je opvoert, het is een fundamentele manier van denken en werken. Een gedegen kennis, initiatief om de leerstof te verwerken en heel veel passie maken een gedreven wetenschapper, of beter: onderzoeker.

Zijn passie?
In 2011 startte Bert een project om bier te brouwen met zijn laatstejaarsleerlingen. Hij vertrok van een slecht smakend biertje van een hobbybrouwer waarvan de leerlingen de ingrediënten moesten behouden.

De opdracht was (en is nog steeds) door brouwtechnisch beter met deze grondstoffen om te springen, een brouwprotocol op te stellen dat zou leiden tot een correct bier. Het Picpusbier was geboren, een bier van hoge gisting met 10.3 % alcoholvolume. Alle gezamenlijke kennis en passie van leerlingen en leerkracht maken samen deze unieke creatie en nu werken de leerlingen verder aan wat de “Picdonker’ moet worden.

Voor de nieuwe richting biotechnieken werkt Bert samen met zijn collega’s, aan onder andere een project rond hydroponics: de combinatie van viskweek en plantenteelt in een gesloten systeem, bv bladgroenten laten groeien in water ‘verrijkt’ met visuitwerpselen. Dit wil toch elke groene jongere mee-maken?
Vlaanderen en België staan aan de wereldtop wat betreft biotechnologie. De farmaceutische wereld, de voedingsnijverheid, de chemiesector, … onze leerlingen biotechnische wetenschappen zijn meer dan ooit noodzakelijk. Ze kunnen terecht in ons Damiaaninstituut: wereldklasse!


Michiels


Adres
Damiaaninstituut
Pastoor Dergentlaan 220
3200 AARSCHOT

Tel. +32 16 56 70 59
info@damiaaninstituut.be
DIA
  • Sterk in technologie
  • Slim in wetenschap
  • Ondernemend in economie