Studieaanbod in de tweede graad
DIA als sterke STEM-school

Wij STEM-en op jouw toekomst
Science - Technology - Engineering - Mathematics

Ons aanbod
DIA biedt in de doorstroomfinaliteit de domeinoverschrijdende richtingen Natuurwetenschappen en Economische Wetenschappen aan en de domeingebonden richtingen Technologische Wetenschappen, Biotechnologische Wetenschappen en Bouwwetenschappen. In de dubbele finaliteit geven de studierichtingen Biotechnieken, Elektrotechnieken, Elektromechanische technieken, Voertuigtechnieken en Houttechnieken je theoretisch-praktische perspectieven. In de arbeidsfinaliteit vind je werk via de studierichtingen Hout, Mechanica en Elektriciteit. Daarnaast kan je ook terecht in enkele duale richtingen (zie aanbod Centrum Duaal Leren & Werken).
Innovatie en STEM zijn de toekomst.
Wetenschappelijk-technologische kennis biedt werk.
DIA maakt jouw toekomst, al generaties lang.
Bekijk de richtingen in DOORSTROOMFINALITEIT
2de graad
Bekijk de richtingen in DUBBELE FINALITEIT
2de graad
Bekijk de richtingen in ARBEIDSFINALITEIT
2de graad
Doorstroomfinaliteit - domein economie & organisatie - domeinoverschrijdend
Economische Wetenschappen
Bedrijvig en ondernemend in economie
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Economische Wetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 3u | 2u |
Frans | 4u | 4u |
geschiedenis | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
natuurwetenschappen | 3u | 3u |
economie | 4u | 4u |
toegepaste informatica | 1u | 1u |
Duits | -- | 1u |
Computationeel denken* | 1u | -- |
project Einstein** | -- | 1u |
* Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT. Leerlingen zetten digitale tools in bij conceptueel en wiskundig denken. Computationeel denken stimuleert het redeneren, abstraheren en probleemoplossend vermogen, met vertrouwen, doorzetting en in samenwerking met anderen.
**Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie en zoveel meer.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeinoverschrijdend
Natuurwetenschappen
Slim in wetenschap
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Natuurwetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 3u | 2u |
Frans | 4u | 4u |
geschiedenis | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
natuurwetenschappen - biologie | 2u | 2u |
natuurwetenschappen - chemie | 2u | 2u |
natuurwetenschappen - fysica | 3u | 3u |
Duits | -- | 1u |
computationeel denken* | 1u | -- |
project Einstein** | -- | 1u |
*Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT. Leerlingen zetten digitale tools in bij conceptueel en wiskundig denken. Computationeel denken stimuleert het redeneren, abstraheren en probleemoplossend vermogen, met vertrouwen, doorzetting en in samenwerking met anderen.
**Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie, en zoveel meer.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeingebonden
Biotechnologische Wetenschappen
Word ingenieur van de levende materie
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Biotechnologische Wetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 3u | 3u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
Computationeel denken* | 1u | -- |
Project Einstein** | -- | 1u |
biotechn. wetenschappen - biologie | 2u | 3u |
biotechn. wetenschappen - chemie | 2u | 2u |
biotechn. wetenschappen - fysica | 3u | 2u |
biotechnologische wetenschappen | 4u | 4u |
* Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT. Leerlingen zetten digitale tools in bij conceptueel en wiskundig denken. Computationeel denken stimuleert het redeneren, abstraheren en probleemoplossend vermogen, met vertrouwen, doorzetting en in samenwerking met anderen.
**Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie en zoveel meer.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeingebonden
Bouwwetenschappen
Bouw in stijl mee aan een eco-logische wereld
Je wilt je verdiepen in....
Je houdt van...
Lessentabel Bouwwetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 3u | 3u |
geschiedenis | 1u | 1u |
Lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
Computationeel denken* | 1u | -- |
Project Einstein** | -- | 1u |
bouwwetenschappen | 10u | 10u |
* Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT. Leerlingen zetten digitale tools in bij conceptueel en wiskundig denken. Computationeel denken stimuleert het redeneren, abstraheren en probleemoplossend vermogen, met vertrouwen, doorzetting en in samenwerking met anderen.
**Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie en zoveel meer.

Doorstroomfinaliteit - domein STEM - domeingebonden
Technologische wetenschappen
Ontwerp, programmeer en verover de wereld
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Technologische Wetenschappen
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
biologie | 1u | -- |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 3u | 3u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde | 5u | 5u |
computationeel denken* | 1u | -- |
project Einstein** | -- | 1u |
techn. wetenschappen - chemie | 1u | 1u |
techn. wetenschappen - informatica | -- | 1u |
technologische wetenschappen - elektriciteit, mechanica, engineering (fysica) | 9u | 9u |
* Computationeel denken gaat over het vermogen om problemen op te lossen door inzicht in ICT of met behulp van ICT. Leerlingen zetten digitale tools in bij conceptueel en wiskundig denken. Computationeel denken stimuleert het redeneren, abstraheren en probleemoplossend vermogen, met vertrouwen, doorzetting en in samenwerking met anderen.
**Project Einstein: de grootste wetenschappelijke denker van de 20ste eeuw zet je aan het werk om samen de meest originele oplossingen te zoeken voor de meest ongewone vragen in de wondere wereld van natuurkunde, mechanica, energie en zoveel meer.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Biotechnieken
Labowerk, voedselproductie, bier brouwen... Deze studierichting is ontzettend veelzijdig!
Je wilt je verdiepen in....
Je houdt van....
Lessentabel Biotechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde* | 4u | 3u |
biologie & labo | 3u | 3u |
chemie & labo | 3u | 3u |
fysica & labo | 3u | 3u |
biotechnieken incl. STEM-project** met bijhorende productietechnieken | 5u | 6u |
*Omdat DIA wil inzetten op STEM en wetenschappen, richten we in het derde jaar een extra uur wiskunde in. Hierdoor bereiden we onze leerlingen voor op latere bacheloropleidingen.
**STEM-project: omdat STEM toekomstgericht is, bouwen we een innoverend project in.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Elektrotechnieken
Gezocht: Technicus installatie en onderhoud van elektrische installaties en nog zoveel meer..
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Elektrotechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde* | 4u | 3u |
elektrotechnieken, STEM & realisaties** | 13u | 14u |
*Omdat DIA wil inzetten op STEM en wetenschappen, richten we in het derde jaar een extra uur wiskunde in. Hierdoor bereiden we onze leerlingen voor op latere bacheloropleidingen.
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Elektromechanische technieken
Voor een toekomst met zekerheid!
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Elektromechanische technieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde* | 4u | 3u |
elektromechanische technieken, STEM & realisaties** | 13u | 14u |
*Omdat DIA wil inzetten op STEM en wetenschappen, richten we in het derde jaar een extra uur wiskunde in. Hierdoor bereiden we onze leerlingen voor op latere bacheloropleidingen.
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Voertuigtechnieken
Word jij een crack in het autovak?
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Voertuigtechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde* | 4u | 3u |
voertuigtechnieken, STEM & realisaties** | 13u | 14u |
*Omdat DIA wil inzetten op STEM en wetenschappen, richten we in het derde jaar een extra uur wiskunde in. Hierdoor bereiden we onze leerlingen voor op latere bacheloropleidingen.
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.

Dubbele finaliteit - domein STEM
Houttechnieken
Hout en nog zoveel meer...
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Houttechnieken
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
aardrijkskunde | 1u | 1u |
natuurwetenschappen | 1u | 1u |
Engels | 2u | 2u |
Frans | 2u | 2u |
geschiedenis | 1u | 1u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Nederlands | 4u | 4u |
wiskunde* | 4u | 3u |
houttechnieken, STEM & realisaties** | 13u | 14u |
*Omdat DIA wil inzetten op STEM en wetenschappen, richten we in het derde jaar een extra uur wiskunde in. Hierdoor bereiden we onze leerlingen voor op latere bacheloropleidingen.
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.

Arbeidsfinaliteit - domein STEM
Elektriciteit
Een studierichting vol vonken en spanning...
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Elektriciteit
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
PAV* - maatschappelijke vorming | 2u | 2u |
PAV* - Nederlands | 3u | 3u |
PAV* - wiskunde | 2u | 2u |
elektriciteit, STEM & realisaties** | 19u | 19u |
*PAV: project algemene vakken
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.

Arbeidsfinaliteit - domein STEM
Hout
DIA houdt van hout
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Hout
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
PAV* - maatschappelijke vorming | 2u | 2u |
PAV* - Nederlands | 3u | 3u |
PAV* - wiskunde | 2u | 2u |
hout, STEM & realisaties** | 19u | 19u |
*PAV: project algemene vakken
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.

Arbeidsfinaliteit - domein STEM
Mechanica
Een stevige basis voor een mooie toekomst
Je wilt je verdiepen in...
Je houdt van...
Lessentabel Mechanica
Vakken | 3e jaar | 4e jaar |
godsdienst | 2u | 2u |
lichamelijke opvoeding | 2u | 2u |
Engels | 2u | 2u |
PAV* - maatschappelijke vorming | 2u | 2u |
PAV* - Nederlands | 3u | 3u |
PAV* - wiskunde | 2u | 2u |
mechanica, STEM & realisaties** | 19u | 19u |
*PAV: project algemene vakken
**STEM & realisaties: omdat STEM toekomstgericht is, doen we aan innoverende projectwerking in het richtingspecifieke gedeelte.
