Onze school

Onze troeven

Onze school is niet alleen sterk in technologie, wetenschap en economie. We zijn ook fier op ons internationaal visitekaartje. Een ander hoogtepunt in het schooljaar is de actiedag.

Onze troeven

Dia-internationaal

Europese Internationale uitwisselingen

Tijdens de internationale uitwisselingen word je ondergedompeld in het dagelijkse leven van een buitenlandse leerling. Je verblijft gedurende één week in een gastgezin waarna de buitenlandse leerling ook één week bij jou te gast is. Zo kom je in contact met andere culturen, andere leef- en eetgewoontes, andere talen.

Naast een kennismaking met het onderwijs in de partnerschool, is er ruimte om de plaatselijke cultuur op te snuiven. Uitstappen naar kunststeden, lokale bedrijfjes en sportactiviteiten staan op het programma. Het relationele aspect komt ook aan bod . Je past je aan aan een andere gezinssituatie en ook je eigen medeleerlingen leer je op een andere manier kennen tijdens deze twee weken. Onze partnerscholen bevinden zich in Putignano, Crotone, Alcamo (Italië), Tremp, El Pont de Suert, Olot, Logroño (Spanje) en Lodz (Polen).
Jaarlijks organiseren we met Dia Internationaal een brunch en een wafelverkoop om deze projecten extra te financieren.
De uitwisselingen betekenen een extra meerwaarde voor al onze opleidingen tijdens de 2de en 3de graad.

USA

In het zesde jaar kunnen onze leerlingen van de profielen 'breed' en 'gericht' deelnemen aan een uitwisseling met Sacramento. In de Paasvakantie verblijven zij twee weken in een Amerikaans gezin in het zonnige Californië en bezoeken ze San Fransisco, Yosemite, Lake Tahoe en proeven ze zo van de Amerikaanse way of life! In het begin van de zomervakantie komen de Amerikaanse leerlingen naar Aarschot en verblijven zij op hun beurt bij onze leerlingen. Wij nemen hen mee naar Brugge, Antwerpen, de Biesbossen en Parijs! Hier ontstaan vriendschappen voor het leven!

Duitsland

Traditiegetrouw organiseert het Team Germany voor de richtingen autotechnieken en auto om de twee jaar een studiereis naar Duitsland. Tijdens deze uitstap maken de leerlingen kennis met verschillende Duitse automerken.

Ze ontdekken hoe voertuigen ontwikkeld en geproduceerd worden bij Audi, BMW, Porsche en Mercedes.

In de verschillende automusea leren ze de rijke automobielgeschiedenis van Duitsland kennen.
In het concentratiekamp van Dachau krijgen de leerlingen een andere kijk op de geschiedenis van Duitsland.

Parijs

Onze leerlingen van het eerste jaar krijgen in mei de kans om deel te nemen aan een driedaagse minitrip naar Parijs en Disneyland Parijs. Dolle pret en amusement verzekerd met alle klasgenoten!

Het is een evenwichtig programma waarin zowel aandacht besteed wordt aan cultuur als ontspanning. Wij logeren in Hôtel Kyriad in Disneyland Resort Paris.

Lourdes

In een tijd waarin we reizen om steeds weer nieuwe dingen te ontdekken en te beleven, krijgen onze leerlingen van het derde jaar de kans om de bijzondere sfeer te ervaren die in een bedevaartsoord zoals Lourdes te voelen is. Een spirituele belevenis waarvan de leerlingen nog jarenlang spreken…

Vanzelfsprekend maken we van de gelegenheid gebruik om met volle teugen te genieten van de prachtige omgeving in de Pyreneeën. Tijdens de heenreis bezoeken we ook Parijs en bij de terugreis staan Bordeaux en Futuroscope op het programma.

Gambia

Een heel apart internationaal contact heeft onze school met het West-Afrikaanse land Gambia. Al sinds 2008 gaan leerlingen uit de praktisch gerichte studierichtingen 14 dagen naar Gambia om er daadwerkelijk de handen uit de mouwen te steken en tussendoor kennis te maken met een totaal andere cultuur. Gestimuleerd door enkele leerkrachten hout maakten onze leerlingen speeltoestellen, zitbanken, tafels en boekenkasten. Maar ze namen ook het dak en het sanitair van de Sawallah Nusery School en de bouw van een nieuw medisch centrum voor hun rekening. Een onvergetelijke belevenis voor de leerlingen en een fel gewaardeerde realisatie voor de plaatselijke bevolking.

“Door de uitwisselingsprojecten heeft DIA me de kans gegeven leuke, nieuwe mensen te ontmoeten en nieuwe culturen te ontdekken... Een unieke ervaring die me altijd zal bijblijven.”
Rune

Zorg

Damiaan en ons opvoedingsproject

Onze school kent een lange traditie van aandacht, zorg en gelijkwaardigheid. We vinden hiervoor de inspiratie bij de heilige Damiaan.

  • Ons studieaanbod: we bieden onderwijsniveaus aan voor alle leerlingen, zowel voor leerlingen die sterk zijn ‘met hun handen’ als voor leerlingen die sterk zijn ‘met hun hoofd’. Op deze manier geven wij jongeren zoveel mogelijk kansen om hun talenten te ontplooien.
  • Onze schoolorganisatie: leerlingen en leerkrachten van alle onderwijsprofielen leven en leren samen in dezelfde lokalen, op dezelfde speelplaatsen. Met een eigen speelplaats en aparte lokalen per graad spelen we in op de noden van elke leeftijdsgroep.
  • Ons leer- en leefklimaat: we willen een open school zijn die leerlingen begeleidt in hun leVen en in hun leRen. Ook jongeren met speciale noden vinden de weg naar onze school waar leerkrachten hen verder op weg zetten.
  • Onze personeelsorganisatie: leerkrachten zijn tegelijkertijd lesgever en leerlingbegeleider. In de begeleiding van de leerlingen worden ze ondersteund door een studiemeester per graad. Deze heeft naast zijn administratieve functie ook een zorgtaak. Naast de klastitularis is hij/zij het eerste aanspreekpunt voor de leerling met vragen. Een extra zorgcoördinator voor de eerste graad en een leerlingbegeleider voor de tweede-derde graad nemen meer uitgebreide zorgdossiers ter harte.

Het M-decreet

Het M-decreet geeft ons de kans te bevestigen en verder uit te bouwen waarin we geloven en waarin we goed zijn:    

  • De brede basiszorg is er voor iedereen.
    We zetten in op ‘goede’ lesgevers die elke individuele leerling aanspreken op zijn/haar eigen talenten en interesses. We stimuleren het zorgzaam handelen in de klas.
    We ijveren voor algemene, ondersteunende maatregelen voor alle leerlingen.
    We volgen onze leerlingen op via een degelijk leerlingvolgsysteem.
  • De verhoogde zorg is er voor wie méér nodig heeft.
    Als blijkt dat de brede basiszorg niet volstaat en de leerling meer ondersteuning nodig heeft, zoeken we hoe hij toch de leerdoelen kan bereiken of beter kan functioneren.
    In overleg met de leerling, zijn ouders, de leerkrachten en het zorgteam bepalen we maatregelen op maat.
  • De Vlaamse Regering zal het M-decreet voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften vervangen door het decreet leersteun. Het decreet leersteun en het leersteunmodel gaan vanaf 1 september 2023 van start.

We doen samen ons best maar...

  • Wij kunnen een leer- of gedragsstoornis niet wegwerken.
  • Wij kunnen niet alle tranen drogen.
  • Wij kunnen niet alle problemen oplossen.
  • Wat we wel kunnen: heel veel van onze leerlingen houden.
M-decreet eerlijk

Samen met de ouders, het CLB en het ondersteuningsnetwerk laat DIA elke jongere schitteren.

“Wij als ouder van een jongen met ASS en ADHD zijn zeer tevreden over het Damiaaninstituut! Hij komt zeer graag naar de school en wordt door de leerkrachten en leerlingbegeleiding goed begeleid! Je voelt dat deze school zorg draagt voor kinderen die het soms wat moeilijker hebben! Dank jullie wel hiervoor!”
mama van Pieter

Actiedag

Elk jaar kiest onze school enkele kleinschalige projecten die ze financieel wil steunen. De projecten worden in alle klassen voorgesteld: jongeren komen in contact met projecten die armoede bestrijden, die een bepaalde persoon helpen, projecten van dichtbij of veraf, … Daarna werkt elke klas een activiteit uit: een eetkraampje, een sportactiviteit, een wedstrijd, … die centjes opbrengt. Kortom, onze school wordt een halve dag omgetoverd tot een heuse Vlaamse kermis. De leerlingen beleven een toffe dag en de ‘goede doelen’ zijn gelukkig en dankbaar. Oud-leerlingen denken met veel plezier terug aan deze unieke traditie die al meer dan 35 jaar bestaat. En natuurlijk verkoopt onze school ook elk jaar stiftjes voor de Damiaanactie!

“Een Vlaamse kermis op school: heel leuk om zo arme mensen een beetje te helpen.”
Jelle

VOET-en

In DIA denken we “over de vakken heen”.

Regelmatig organiseren we vakoverschrijdende projecten (VOET). Geen leeRstof, maar wél leeFstof.

Enkele sterke VOET-activiteiten zijn:
  • Pesten is iets van alle (leef)tijden. “Jong geleerd is oud gedaan”, zeggen ze in de eerste graad. Een toneelvoorstelling rond pesten en de samenwerking met de eigen Conflixer-leerlingen moeten conflicten en pesterijen uit DIA verbannen.
  • De PIKASOL-dag voor de leerlingen van het derde jaar: een dag waarin relaties, vriendschappen en dates aan bod komen. Gewoon via gesprekken of via sociale media, met een spel of een goed filmfragment, van sexting tot voorbehoedsmiddelen: zonder taboes, met veel respect.
  • De gezonde dag voor de leerlingen van het vierde jaar waarin zowel lichamelijke als geestelijke gezondheid aan bod komen. Na een frisse start met een gezond ontbijt volgen workshops rond ‘gezonde voeding’, ‘gelukkig zijn zonder (teveel) drank’, ‘ergonomisch werken in het werkhuis’ en zoveel meer.
  • Kunstgreep is een uniek project dat tweejaarlijks tientallen kunstenaars uit alle mogelijke technieken samenbrengt in de prachtige gangen van het oude klooster. Eén week lang maken leerlingen op een laagdrempelige manier kennis met grote en kleine kunstenaars. Ze ontdekken stijlen en materialen, ze gaan op zoek naar de diepere betekenis van een kunstcreatie. Sommige leerlingen en klassen tonen hun artistieke talenten en stellen zelf tentoon. Honderden externe bezoekers genieten mee van zoveel moois.
  • Veiligheid op de werkvloer en veiligheid op de weg: voor DIA is veiligheid belangrijk. Blinde hoek, veiligheidsgordel, alcohol of drugs achter het stuur, zichtbaarheid op de fiets: voor elke leeftijd een eigen item.
“Veiligheid dragen wij thuis hoog in het vaandel. De jongens hun fietsen zijn uitgerust met extra fluostrips, lampjes en ze gebruiken de DIA-rugzakhoes. Reeds fijn dat we deze zo goedkoop konden aankopen bij jullie. Ik ben blij dat jullie als school ook extra aandacht aan zichtbaarheid in het verkeer besteden.”
Tanja, mama van Jasper

We nodigen ook ex-druggebruikers uit, we organiseren een politiek debat voor de zesdejaarsleerlingen waarin expressie, geschiedenis, godsdienst en PAV de handen in elkaar slaan. We maken excursies naar het Parlement en maken links tussen economie en geschiedenis. In de jury van de geïntegreerde proef (GIP) zitten zowel leerkrachten industriële wetenschappen als taal als geschiedenis: allemaal leveren ze hun bijdrage omdat ook de leerlingen verschillende disciplines combineren.
Kortom, in DIA gaan we vaak over de schreef… van het vak.

“Op de PIKASOL-dag hebben we veel gelachen met seks en zo maar we hebben ook heel veel gepraat over vriendschap. Ik heb er veel uit geleerd.”
Cate

Meer praktisch

Leren leren

Leren leren

Bij het Damiaaninstituut draait leren om veel meer dan alleen het onthouden van feiten. Wij richten ons op het aanleren van de juiste vaardigheden en kennis, zodat onze leerlingen niet alleen vandaag, maar hun hele leven lang blijven leren en groeien. Wij willen dat onze leerlingen slim en zelfverzekerd worden in het denken en het oplossen van problemen. Wij geloven dat leren verder gaat dan het klassieke 'uit het hoofd leren'. Het gaat om écht begrijpen wat je leert en dit kunnen gebruiken in verschillende situaties. In onze snel veranderende wereld zijn vaardigheden zoals kritisch denken en goed kunnen analyseren heel belangrijk. We willen onze leerlingen deze vaardigheden bijbrengen op een manier die bij hen past. Bij ons leert iedereen dat je slimmer en vaardiger kunt worden als je je best doet, slimme methodes gebruikt en goed samenwerkt met anderen. We gebruiken actieve manieren van leren, zoals debatteren en praktische opdrachten, zodat onze leerlingen echt betrokken zijn bij wat ze leren. Dit helpt hen om de informatie beter te begrijpen en te onthouden. Samenwerken vinden we belangrijk, omdat dit leerlingen helpt om sociale vaardigheden te ontwikkelen en voorbereidt op samenwerken in de toekomstige werkomgeving. Ons doel is om elke leerling de hulp en aandacht te geven die nodig is om het beste uit zichzelf te halen. We willen dat onze leerlingen niet alleen goede cijfers halen, maar ook zelfstandige en slimme leerlingen worden. Zo leggen we samen een sterke basis voor hun toekomst.

arrow_forward