Oud-leerling Karel Broeckx ontdekte zijn passie voor het lerarenberoep tijdens zijn lessen Autotechnieken in DIA.

Karel Broeckx had het niet makkelijk tijdens zijn studies maar ik geloofde in het motto: ’Waar een wil is, is een weg.' Hij werd docent Autotechnologie bij Thomas More in Sint Katelijne Waver.

Oud-leerling Karel Broeckx ontdekte zijn passie voor het lerarenberoep tijdens zijn lessen Autotechnieken in DIA.

Wat doe je nu in het dagelijkse leven? Welke job oefen je uit?

Na enkele jaren de arbeidsmarkt afgespeurd te hebben en enkele jobs later, ben ik uiteindelijk terug bij mijn roots terechtgekomen. Ik ben docent Autotechnologie aan Thomas More Hogeschool in Sint Katelijne Waver. Ik probeer mijn enthousiasme in de Autotechnologie dagelijks over te brengen aan gepassioneerde graduaats- en bachelorstudenten.

Hoe verliep je schooltijd in het Damiaaninstituut?

Mijn schooltijd in het Damiaaninstituut is voor mij zeer goed en vlot verlopen. In de lagere school had ik het niet zo eenvoudig op de schoolbanken. Ik hou me graag bezig met praktische zaken. Tijdens de lessen in de lagere school vond ik dus weinig uitdaging. Vanaf het eerste middelbaar maakten we een handdoekrekje. We leerden ook een Bart Simpson puntlassen. Ik vond dit fantastisch. Toen we in het vierde middelbaar een grasmaaiermotor mochten demonteren, voelde ik dat ik in de juiste richting zat. De uitdagingen bleven hierna maar groeien en zo ook de passie.

Welke studierichting volgde je bij DIA?

Ik volgde de TSO-studierichting Autotechnieken en studeerde af in het zesde jaar.

 Wat was de grootste troef van je opleiding bij DIA?

De grootste troef die ik heb ervaren, was de passie van de leerkrachten waarvan ik les kreeg. Niet alleen voor de praktische vakken maar ook voor de theoretische vakken. Ik besef dat de studierichting Autotechnieken niet altijd de leukste klas was om aan les te geven. We waren actieve en vinnige leerlingen die niet graat stil zaten. Ik had echter het gevoel dat de leerkrachten bleven geloven in ons.

Welke herinneringen zijn jou bijgebleven tijdens je schooltijd in DIA?

Een mooie herinnering die ik nog steeds heb, was het reviseren van mijn eigen motor. In het vijfde en of zesde middelbaar moesten we een motor demonteren, monteren en opmeten. Hier kreeg ik de kans om de motor van mijn eigen Volkswagen Kever te reviseren. Aan het einde van het schooljaar moest de motor klaar zijn en zouden we hem starten in het atelier! Hoe kon het ook anders: de motor startte en het project was geslaagd. En de motor draait nog steeds. Ik had dit nooit gekund zonder de begeleiding en motivatie van de leerkrachten.

Welke leerkracht heeft voor jou het verschil gemaakt tijdens je opleiding? Waarom?

Ik heb een zeer goede herinnering aan Mevr. Goyvaerts. Zij gaf wiskunde aan onze klas in het eerste leerjaar B. Ik was geen krak in dit vak maar Mevr. Goyvaerts heeft mij en volgens mij ook de rest van de groep naar een hoger niveau getild. Ze begeleidde ons met het nodige geduld en gaf ons op regelmatige basis bijles tijdens de middagpauze.

Vanaf het vierde middelbaar koos ik voor de studierichting Autotechnieken. We kregen les van Tom Segers. Volgens mijn herinneringen was hij een pas afgestudeerde leerkracht vol passie en gedrevenheid. Hij zorgde ervoor dat ook bij mij het vuur en de passie voor het vak werden aangewakkerd.

In tegenstelling tot de pas startende Tom Segers, kregen we in het vijfde jaar les van Firmin Van Aerde. Tot op de laatste dag voor zijn pensioen gaf hij les met het nodige enthousiasme. Tijdens de lessen over verbrandingsmotoren hingen wij aan zijn lippen. We hoorden zelfs het belsignaal niet omdat we zo gefascineerd waren. We kregen flink op onze donder van de leerkracht van het volgende lesuur omdat we te laat in de les toekwamen.

In het zesde middelbaar hadden wij les van Mark Op De Beeck en Bart Van Aerschot. Met beide leerkrachten had ik contact tijdens mijn studies Bachelor Autotechnologie. Vooral met Bart heb ik nog steeds een goed contact. Voor mijn thesis bij de opleiding Bachelor Autotechnolgie mocht ik mijn project voor het Damiaaninstituut maken. Ik heb nog steeds contact met Bart Van Aerschot om de samenwerking tussen het Damiaaninstituut en de hogeschool levendig te houden. Ik merk echt een verschil bij studenten die van het Damiaaninstituut komen.

Ik kan hier alleen maar uit concluderen dat het DIA-leerkrachtenteam een gedreven team is met passie voor de sector. De school streeft naar het gebruik van innovatieve didactische materialen waarmee de studenten kunnen werken.

Ik ben blij dat ik mijn eerste stappen in de automobielsector in het Damiaaninstituut heb kunnen zetten. Door de het vlammetje dat toen is aangewakkerd, ben ik geworden wie ik nu ben. Ik ben fier dat ik in de voetsporen mag treden van de DIA-leerkrachten waarvan ik les kreeg.

Ik hoop met dit verhaal anderen te inspireren. Ik had het niet makkelijk tijdens mijn studies maar geloofde in het motto: 'WAAR EEN WIL IS, IS EEN WEG'.

Facebook Icon
Deel op sociale media

Meer nieuws

Welkom in het Damiaaninstituut
Algemeen

Welkom in het Damiaaninstituut

Ben je nog op zoek naar een leuke school? Het Damiaaninstituut is een school voor de wetenschappers, ingenieurs, dokters, technici en vakspecialisten van morgen.

arrow_forward
Start nieuwe schooljaar 2024-2025
Nieuws

Start nieuwe schooljaar 2024-2025

HERVATTING VAN DE LESSEN OP MAANDAG 2 SEPTEMBER 2024 Op maandag 2 september krijgen onze leerlingen in de voormiddag een warm onthaal. De leerlingen van het 1ste jaar verwachten we om 8u30 in de school. Jullie verzamelen op de speelplaats van de 1e graad. (aan de Z –blok.) De nieuwe leerlingen van de hogere jaren verwachten we op volgende uren

arrow_forward
Voor oud-leerling Selina Rouze kwam een droom uit... Door de studierichting Auto die ze volgde bij DIA, werd ze bandenmonteur.
Alumnus in de kijker

Voor oud-leerling Selina Rouze kwam een droom uit... Door de studierichting Auto die ze volgde bij DIA, werd ze bandenmonteur.

Selina Rouze is dankbaar voor de leerkansen die ze kreeg op onze school. Als vrouwelijke bandenmonteur is ze trots op de opleiding die ze volgde en op de job die ze uitoefent.

arrow_forward