Oud-leerling Cathérine Smets vindt de uitwisselingsprojecten de grootste troef die DIA biedt om leerlingen buiten de schooluren te vormen

Cathérine Smets ging gedurende de zes jaar dat ze bij DIA school liep met veel plezier naar school. De internationale uitwisselingsprojecten vindt ze de grootste troef van onze school. Die uitwisselingen zijn meer dan alleen even op vakantie gaan. Er kwamen ook wat verantwoordelijkheden bij kijken: brunch en eetdagen organiseren om geld in te zamelen, activiteiten bedenken om met de Italiaanse en Amerikaanse uitwisselingsstudenten op uitstap te gaan. Ze leerden communiceren met mensen in andere talen, voornamelijk in het Engels. Dat was in Italië niet altijd even eenvoudig, want haar Italiaanse 'ouders' spraken bijvoorbeeld geen woord Engels. Het leidde soms tot hilarische momenten. Cathérine gaf met veel plezier een interview aan onze redactie over haar schooltijd in het Damiaaninstituut.

Oud-leerling Cathérine Smets vindt de uitwisselingsprojecten de grootste troef die DIA biedt om leerlingen buiten de schooluren te vormen

Wat doe je nu in het dagelijkse leven? Welke job oefen je uit?

Ik studeerde in september 2023 af als Educatieve Master in de Gedragswetenschappen, psychologie. Begin februari startte ik als e-learning contentontwikkelaar bij FLOWSPARKS. In oktober zal ik ook verkiesbaar zijn in Gent voor de gemeenteraad. Ik sta er op de cd&v-lijst op plek 9.

 

Hoe verliep je schooltijd in het Damiaaninstituut?

Ik ben 6 jaar met veel plezier naar school gekomen in het Damiaaninstituut. Ik volgde er niet alleen lessen maar ik engageerde me ook voor de leerlingenraad. Als secretaris was ik verantwoordelijk om enkele keren per jaar een vergadering bij elkaar te roepen en ik stelde ook de verslagen op. Tijdens mijn schooltijd leerde ik hoe ik het beste van mezelf kon geven op schools vlak, maar ook dat ik niet in alles de beste kon zijn.

 

Welke studierichting volgde je bij DIA?

Wetenschappen-wiskunde (8u)

 

Wat was de grootste troef van je opleiding bij DIA?

Ik koos in het hoger onderwijs een opleiding die niet meteen aansloot bij mijn studierichting op DIA, namelijk psychologie. Toch merkte ik dat mijn sterk wiskundige en wetenschappelijke basis in sommige vakken, zoals bij Fysiologie of bij het gevreesde Statistiek, heel wat voordelen bood. Dit waren typisch vakken waar andere studenten moeite mee hadden, maar voor mij verliep het studeren van deze leerstof veel vlotter.

 

Welke herinneringen zijn jou bijgebleven tijdens je schooltijd in DIA?

Ik heb er enorm veel. Ik kijk met heel veel blijdschap terug naar de twee uitwisselingen waaraan ik heb deelgenomen, maar ik herinner me ook nog best veel van binnenlandse uitstappen die we maakten: de Antwerpse haven, de Dossin-kazerne, sportdag aan het Zilvermeer in Mol, een bezoek aan het Vlaams Parlement, DNA extraheren aan de KU Leuven… Sommige van die herinneringen zijn levendiger dan anderen, maar ik kijk met veel nostalgie terug naar mijn tijd op DIA.

Eén van de meest levendige herinneringen komt uit de les wiskunde met meneer Wouters. Ik weet nog dat hij in een les over limieten beweerde dat als hij naar de deur wandelde en daarbij telkens zijn staplengte zou halveren, hij theoretisch gezien nooit tegen de deur kon staan. Hij voegde de daad bij het woord en bleef zeggen: “Kijk, ik heb mijn staplengte gehalveerd, maar ik sta nog steeds niet tegen de deur.” Het was best grappig wanneer hij dat bleef zeggen terwijl hij duidelijk met zijn neus tegen de deur stond.

 

Welke leerkracht heeft voor jou het verschil gemaakt tijdens je opleiding? Waarom?

Ik heb heel wat inspirerende leerkrachten gehad, maar Nicole Van den Bosch van Geschiedenis sprong er uit. Hoe zij haar job als leerkracht uitvoerde, vond ik bijzonder. Ik herinner me nog goed dat ze ooit zei: “Stel zeker alle vragen die je hebt. Ik ben geen allesweter, dus ik zal soms misschien het antwoord niet weten, maar ik ga met plezier op zoek naar het antwoord op jullie vragen.” Enkele lessen later kon ze wel alle Amerikaanse presidenten van de afgelopen 100 jaar opnoemen. Ik vond dat als 15-jarige ontzettend indrukwekkend. Het getuigt van iemand die het vak waarin ze lesgeeft goed kent, maar ook beseft dat er altijd nieuwe dingen bij te leren zijn. Zo wil ik ook in het leven staan. Altijd blijven leren en je eigen kennis uitbreiden.

Meer nieuws

Oud-leerling Michael T'Sjoen startte in 2012 zijn eigen bedrijf 'Made by Tune'. Zijn technische vaardigheden leerde hij in de studierichting Houtbewerking
Alumnus in de kijker

Oud-leerling Michael T'Sjoen startte in 2012 zijn eigen bedrijf 'Made by Tune'. Zijn technische vaardigheden leerde hij in de studierichting Houtbewerking

Oud-leerling Michael T'Sjoen koos in de tweede graad voor de studierichting Mechanische Technieken. Een paar jaar later maakte hij een totaal andere studiekeuze, namelijk Houtbewerking. Een brein kan soms rare kronkels maken.

arrow_forward
Aanmelden en inschrijven schooljaar 2024-2025
Algemeen

Aanmelden en inschrijven schooljaar 2024-2025

Je kind aanmelden voor inschrijving in het 1ste jaar secundair onderwijs kan vanaf 25 maart 2024 - 14.00 u.

arrow_forward
Oud-leerling Wim Laporte is dankbaar voor de groeikansen die hij kreeg tijdens zijn schooltijd in DIA.
Alumnus in de kijker

Oud-leerling Wim Laporte is dankbaar voor de groeikansen die hij kreeg tijdens zijn schooltijd in DIA.

Wim Laporte startte zijn middelbare schoolcarrière in het lokale DIA Ramsel. Toentertijd waren er zowel in Rillaar als in Ramsel een "wijkschooltje" als onderdeel van het Damiaaninstituut.

arrow_forward