Oud-leerling Michael T'Sjoen startte in 2012 zijn eigen bedrijf 'Made by Tune'. Zijn technische vaardigheden leerde hij in de studierichting Houtbewerking

Oud-leerling Michael T'Sjoen koos in de tweede graad voor de studierichting Mechanische Technieken. Een paar jaar later maakte hij een totaal andere studiekeuze, namelijk Houtbewerking. Een brein kan soms rare kronkels maken.

Oud-leerling Michael T'Sjoen startte in 2012 zijn eigen bedrijf 'Made by Tune'. Zijn technische vaardigheden leerde hij in de studierichting Houtbewerking
  • Wat doe je nu in het dagelijkse leven? Welke job oefen je uit?

Ik heb sinds 2012 mijn eigen bedrijfje waar ik zowat alles doe.... Mijn ‘core business’ is houtbewerking. De projecten die ik vervaardig zijn zeer uiteenlopend én telkens met een creatieve toets, van binnen- en buitenschrijnwerk (maatwerk, dressings, bureaus, leefruimtes, renovaties...) tot kleine laswerken al dan niet gecombineerd met hout. Ik verzorg ook laser- en graveerwerken. Daarnaast verzeker ik ook nog decor- en technische assistentie bij events, festivals, tv-programma’s, theater/musicals… Ik ben een ‘manusje-van-alles’ zoals ze zeggen. Als mensen vragen wat ik doe, antwoord ik: "Wat doen we niet?" Als het technisch kan, dan kunnen we het maken.

  • Hoe verliep je schooltijd in het Damiaaninstituut?

Mijn schooltijd bij DIA heb ik van het eerste middelbaar tot het zevende specialisatiejaar zonder al teveel horten of stoten doorlopen. Ik was daarom niet de primus van de klas maar ik studeerde altijd ‘net’ genoeg om thuis geen preek te krijgen. Tijdens die periode deed ik heel graag aan sport. Sport primeerde waardoor mijn schoolwerk wel eens bleef liggen. Sport blijft een hobby voor mij maar nu komt mijn werk op de eerste plaats.

  • Welke studierichting volgde je bij DIA?

Ik startte mijn eerste graad in een eerder algemene studierichting in TSO. We ontdekten wat ons prikkelde: hout, elektriciteit, fysica, chemie of ... In de tweede graad startte ik in de studierichting Mechanische technieken om plots een ommezwaai van 180° te maken en naar houtbewerking over te stappen. Een brein maakt soms rare kronkels maar dit was eigen aan mijn persoonlijkheid denk ik. Toen al wou ik zowat alles weten en kunnen. Na enkele gesprekken met een paar leerkrachten maakte ik definitief de keuze om de overstap te maken naar houtbewerking. Ik startte met enige achterstand maar ik was erg leergierig waardoor ik mijn achterstand snel wegwerkte. Hoewel de leerkrachten vonden dat ik de capaciteiten had om in TSO te blijven, bleef ik halsstarrig aan mijn keuze vasthouden. Ik wou meer met mijn handen werken en minder huiswerk waardoor ik meer tijd had om te sporten.. Na het zesde jaar volgde ik nog een zevende specialisatiejaar Industriële Houtbewerking’. Hierdoor behaalde ik mijn A2-diploma en ook een attest bedrijfsbeheer waardoor ik mijn eigen zaak kon starten. Na mijn schooltijd had ik meteen werk. Ik heb geen dag zonder werk gezeten. Ik heb 'geen zittend gat' zoals men dat in de volksmond wel eens zegt.

  • Wat was de grootste troef van je opleiding bij DIA?

Ik ging graag naar school in het Damiaaninstituut. De school was relatief kort gelegen bij het ouderlijk huis. Ik ging daarom steeds met de fiets naar school. De sportdagen waren mijn hoogdagen, net als de lessen LO. Ik denk niet dat ik ooit een les gemist heb. Verder had ik leuke klasgenoten. Ik had destijds nog niet de nodige appreciatie maar de leerkrachten hebben ons wel gekneed tot de mensen die we nu zijn. Daar ben ik hen ontzettend dankbaar voor. Ik ben gezond, ik heb een job/bedrijf die me kansen biedt waar andere mensen soms veel geld voor neerleggen. Ik reis (nu bewust terug wat minder) de wereld rond voor mijn job. Ik werk mee aan grootse producties in zowel de festival- als musical- en entertainmentwereld, dit als ‘kleine snaak’ uit Testelt.

  • Welke herinneringen zijn jou bijgebleven tijdens je schooltijd in DIA?

Ik hou wel van grapjes maken en dat was tijdens mijn schooltijd niet anders. Ik haalde heel wat fratsen uit tijdens de lessen. Wat me het meest is bijgebleven is mijn eindwerk dat ik toen als enige van de klas in plaatmateriaal vervaardigde. Toentertijd werden meubelstukken in massief hout uitgevoerd….dat is houtbewerking! Ik ben echter wie ik ben, ik heb voet bij stuk gehouden en mijn eindwerk, een groot tv-meubel, in plaatmateriaal gemaakt. De toenmalige directrice wou het meubelstuk zelfs kopen. Ik hield het meubel echter voor mezelf. Na 24 jaar is mijn eindwerk nog steeds in gebruik, niet meer in de leefruimte maar in mijn ‘kantoor’ vol met mappen, dvd’s, rommel…

  • Welke leerkracht heeft voor jou het verschil gemaakt tijdens je opleiding? Waarom?

Mijnheer Wijns en mijnheer Wuyts waren onze mentoren tijdens de laatste jaren. Ze waren beiden ervaren leerkrachten met al heel wat dienstjaren op de teller. Ze bezaten de wijsheid die we als leerling niet altijd apprecieerden. Mijnheer NIjlen had een zeer strenge blik waar je bang voor was als puber. Mijnheer Serneels startte als jonge leerkracht in de studierichting Houtbewerking, ideaal om fratsen bij uit te halen. Mijnheer Naets maakte telkens een authentiek gebaar terwijl hij riep: "Mannen, stoppen, alles opruimen en borstelen. Mijnheer Wollants van LO loop ik soms nog tegen het lijf in het zwembad. Hij is degene die me warm heeft gemaakt voor triatlon, de sport die ik nu tijdens mijn vrije tijd beoefen. Al zal ik nooit een race winnen, triatlon geeft me ontspanning, mentale kracht en voldoening. Mijnheer Vervloet trok aan trok haartjes in de buurt van je oor als je iets had uitgezet, toen kon dat nog. Ik kan blijven vertellen over wat ik al heb mogen doen, wat ik allemaal heb meegemaakt,…. Ik heb hard gewerkt en de nodige ups en downs gekend om te worden wie ik ben.

Meer nieuws

Welkom in het Damiaaninstituut
Algemeen

Welkom in het Damiaaninstituut

Ben je nog op zoek naar een leuke school? Het Damiaaninstituut is een school voor de wetenschappers, ingenieurs, dokters, technici en vakspecialisten van morgen.

arrow_forward
Oud-leerling Hava Gokozum werd leerkracht bedrijfseconomie naar het voorbeeld van haar DIA-leerkrachten economie
Alumnus in de kijker

Oud-leerling Hava Gokozum werd leerkracht bedrijfseconomie naar het voorbeeld van haar DIA-leerkrachten economie

Hava Gokozum kijkt terug naar een fijne schooltijd in het Damiaaninstituut. Ze had er veel vrienden uit verschillende studierichtingen. Dit zorgde ervoor dat ze met een flinke dosis sociale vaardigheden afstudeerde bij DIA.

arrow_forward
Aanmelden en inschrijven schooljaar 2024-2025
Algemeen

Aanmelden en inschrijven schooljaar 2024-2025

Je kind aanmelden voor inschrijving in het 1ste jaar secundair onderwijs kan vanaf 25 maart 2024 - 14.00 u.

arrow_forward